ثبت نام ورود

ورود به سایت

نام کاربری
رمز ورود
مرا به یاد بپسار

ثبت نام

پر کردن فیلدهای ستاره‌دار(*) اجباری است.
نام و نام‌خانوادگی*
نام کاربری*
رمز ورود*
تکرار رمز ورود*
ایمیل*
تکرار ایمیل*

آخرین اخبار

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت، صنایع کارگاهی، ماشین‌الات و تجهیزات وابسته اصفهان

حل مشکلات صنعت، وظیفه همه مسؤولان است. به ویژه در سال جهاد اقتصادی، موضوع صنعت که از[...]

آغاز تولید فولاد زنگ نزن در مجتمع فولاد صبا زاگرس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: صنعتگران استان در فاز[...]

دولت جدید با نگاه کارشناسانه صنعت فولاد را توسعه دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه صنعت فولاد به[...]

افزایش 16 درصدی تولیدی فولاد ایران

انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: میزان تولید فولاد ایران در ماه[...]

تازه‌ترین مقالات

انواع ناپیوستگی ها در جوشکاری، علت ایجاد، روش شناسایی و رفع آنها (قسمت اول)

ناپیوستگی (Discontinuity) عبارت است از گسستگی و جدایی که در جوش یا فلز پایه و یا بین[...]

فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی Friction Stir Welding

فرایند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی Friction Stir Welding روش نسبتاً جدیدی است که در سال[...]

روش تشخیص کیفی فولادهای زنگ نزن آستنیتی (سری 300) با کمک آزمون قطره

فولاد زنگ نزن (Stainless Steel) در برابر حمله اسیدهای آلی و اسید های ضعیف معدنی و[...]

طبقه بندی الکترودهای روپوش دار بر اساس استاندارد AWS

AWS=American Welding Society یا انجمن جوشکاری امریکا، در واقع معتبرترین استانداردها،[...]

بررسی تکنیک های بازرسی غیر مخرب در مخازن CNG خودرو بخش سوم (پایان)

لازم است تا کلیه مخازن CNG مورد بازرسی فراصوتی قرار گیرند. تجهیزات این آزمون باید[...]

بررسی تکنیک های بازرسی غیر مخرب در مخازن CNG خودرو بخش اول

تخریب مخازن ذخیره CNG خودرو و به وجود آمدن صدمات ناشی از آن همواره یکی از دغدغه های[...]

جوشکاری ترمیت ( Thermit Welding )

جوشکاری ترمیت به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که در آن جوش ازفلز مذابی که توسط یک[...]

دانشمندان دانشگاه فناوری وین موفق به مشاهده و توضیح رقص اتم‌ها شدند

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اتم‌های سطوح اکسید آهن فقط[...]

بررسی تکنیک های بازرسی غیر مخرب در مخازن CNG خودرو بخش دوم

b_239_700_16777215_00_images_inspection_0112SB_Markets_Pressure_Vessels-1.jpg

در فرایند تولید مخازن، قبل از شکل دهی دو انتهای آنها، بایستی به لحاظ ضخامت و پرداخت سطح مورد آزمون قرار گیرند. همواره فرایند تولید با ایجاد عیوبی در قطعات همراه بوده است. تولید مخازن CNG نیز از این قاعده مستثنی نیست...

 

نام کامل مقاله:

بررسی تکنیک های بازرسی غیر مخرب در مخازن CNG خودرو و بیان عیوب ایجاد شده در فرایند تولید و حین مصرف به استناد استانداردهای ملی ایران

(قسمت اول این مقاله را در اینجا بخوانید)

 

عیوب حین تولید
در فرایند تولید مخازن، قبل از شکل دهی دو انتهای آنها، بایستی به لحاظ ضخامت و پرداخت سطح مورد آزمون قرار گیرند. همواره فرایند تولید با ایجاد عیوبی در قطعات همراه بوده است. تولید مخازن CNG نیز از این قاعده مستثنی نیست. باتوجه به اهمیت این محصول و حساسیت بسیار بالای آن فرایند بازرسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین هم در حین تولید و هم در حین استفاده بایستی مخازن را مورد بازبینی و بازرسی قرار داد.
عیوب حین تولید می تواند مربوط به مواد مورد مصرف، نوع فرآیند ساخت، شکل دهی گلویی سیلندر، عملیات حرارتی، ماشین کاری وغیره باشند.
چند نمونه از عیوبی که در حین فرایند ساخت ممکن است به وجود آیند در زیر آورده شده است:
- برآمدگی: کلیه سیلندرهایی که دارای این عیب باشند مردود هستند.
- فرو رفتگی شامل بریدگی یا خراش: کلیه سیلندرهایی که این عیب را دارند مردود هستند.(شکل 2)

b_239_700_16777215_00_images_inspection_2p.png
- شیار برجسته: در صورت امکان تعمیر، در غیر این صورت مردود است.
- تورق: در صورت امکان تعمیر، در غیر این صورت مردود است.(شکل 3)

b_239_700_16777215_00_images_inspection_3p.png


- ترک های گلویی: کلیه سیلندرهایی که این عیب را دارند مردودند.(شکل 4)


- حفره دار شدن بر اثر خوردگی: کلیه سیلندرهایی که بعد از عملیات ساچمه زنی دارای این عیب باشندb_239_700_16777215_00_images_inspection_4p.png
مردود اعلام می شوند.
در حین تعمیرات به منظور اجتناب از ایجاد عیوب جدید، باید مراقبت بیشتری را لحاظ نمود و بعد از تعمیرات سیلندرها را بایستی دوباره مورد آزمون قرار داد.

عیوب حین استفاده
سطوح خارجی مخازن همواره در معرض آسیب هایی است. این آسیب ها می تواند تماس با مواد مختلف نظیر آب، نمک (آب و هوای دریایی) مایعات مورد مصرف خودرو وغیره باشد، که باعث خوردگی در بدنه می گردد، یا در معرض ضربات ناشی از شن و سنگ ریزه و تشعشعات ماوراء بنفش خورشید قرار گیرد. بنابراین اهمیت دارد تا در حین استفاده نیز مخازن مورد بازبینی و بازرسی قرار گیرند.
از جمله آسیب های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سایش
صدمات شیمیایی
اثرات جوی
آسیب ناشی از ضربه
برآمدگی و تورفتگی
خوردگی SCC
خوردگی حفره ای
و...

آسیب های به وجود آمده در مخازن CNG
اصلی ترین روش پیدا کردن آسیب مخازن انجام بازرسی چشمی است. این آسیب ها به 3 سطح تقسیم می گردند:
آسیب های سطح 1: این آسیب ها، آسیبهای جزئی هستند که از دید بازرسی چشمی به دور می مانند.
آسیب های سطح 2: این آسیب ها قابل رد بوده و در صورت وقوع بایستی مورد آزمون قرار گیرد یا اینکه غیر قابل استفاده اعلام گردد.
آسیب های سطح 3: این آسیب ها به اندازه کافی شدید بوده و در صورت وقوع نباید آن را ترمیم کرد بلکه بایستی غیر قابل استفاده اعلام گردد.
به عنوان مثال مخازنی که دارای آثار ظاهری ناشی از آتش سوزی یا گرمای بیش از حد باشند به صورت مخازن دارای آسیب سطح 3 در نظر گرفته می شوند.

بازرسی های غیرمخرب در مخازن CNG
در صورتی که عیوب موجود در قطعات از حد پذیرش استاندارهای مرتبط بیشتر باشند آنها را مردود اعلام می نمایند. عیب یابی و تحلیل عیوب را با روش های بازرسی مخرب و غیر مخرب انجام می دهند. آزمایشات مخرب همانطور که از نامشان پیداست با تخریب قطعه همراهند حال آنکه آزمایشات غیر مخرب در سلامت قطعه تاثیری نمی گذارند. به همین دلیل و همچنین سرعت و دقت بالا و امکان استفاده پیوسته آنها در خط تولید، در صنعت کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده اند.
لازم است تا هر مخزن در حین تولید تحت آزمونهای غیر مخرب زیر قرار گیرد:
الف) آزمون سختی سنجی که بعد از عملیات حرارتی نهایی انجام می گیرد.
ب) آزمون التراسونیک
مخازن را بایستی حداکثر هر 36 ماه یکبار و همچنین هنگام نصب مجدد آن، مورد آزمون چشمی قرار دهند. البته بسته به شرایط کشور انجام بازرسی های چشمی در بازه های زمانی کوتاه تر می تواند مورد نیاز باشد.
ضمنا مخازن دچار تصادف و آتش سوزی نیز بایستی توسط شرکت های بازرسی مورد تایید مرجع ذیصلاح مورد بازرسی فوری قرار گیرند.

ادامه دارد...

بررسی تکنیک های بازرسی غیر مخرب در مخازن CNG خودرو بخش اول

بررسی تکنیک های بازرسی غیر مخرب در مخازن CNG خودرو بخش سوم (پایان)

نظرات   

 
#2 admin 1392-07-30 14:23
نقل کردن باقر:
سلام
لطفا ادامه مطلب سی ان جی را بگذارید.
متشکرم


درود، قسمت پایانی مقاله بازرسی CNG هم در سایت قرار گرفت
 
 
#1 باقر 1392-07-28 22:58
سلام
لطفا ادامه مطلب سی ان جی را بگذارید.
متشکرم
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن

تمامی حقوق برای نویسندگان " یک بازرس " محفوظ است.، هرگونه استفاده از محتوای نوشتاری و چند رسانه‌ای این سایت یا بازنشر آن‌ها در رسانه‌های آنلاین و نشریات کاغذی، تنها با ذکر منبع و درج لینک مبدا مجاز است.